Στην παρουσίαση του τουριστικού branding της Καστοριάς (απόψεις)
Την Πέμπτη το απόγευμα, λίγο μετά τις 5, βρεθήκαμε στο ξενοδοχείο Calma, για την παρουσίαση του τουριστικού brand του προορισμού της Καστοριάς, όπως χαρακτηριστικά αναγραφόταν στην ανοιχτή πρόσκληση προς το κοινό, από την Αντιδημαρχία Τουρισμού.
Ας κάνουμε αρχικά, ένα μικρό flash back για όσους θέλουν…
Ήταν 29/6 όταν διαβάσαμε το παρακάτω κείμενο που μας καλούσε να συμπληρώσουμε ερωτηματολόγια για να συμμετάσχουμε στην έρευνα.
Αν δεν θυμάστε ή δεν γνωρίζετε τί είναι αυτό μπορείτε αν δείτε παρακάτω:
«Καστοριά, ευρωπαϊκή πόλη να ζεις και να επισκεφτείς» – Αναλυτικά το ΕΣΒΑ Ανάπτυξης της πόλης μας… όπως το διαβάσαμε πρώτη φορά το 2017!
(αν δεν θυμάστε το ΕΣΒΑΑ μπορείτε να το θυμηθείτε αναλυτικά εδώ: Επιχειρησιακό Σχέδιο Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Δήμου Καστοριάς)
Τον Ιανουάριο του 2023, τώρα, βλέπουμε ότι το σχέδιο αυτό προχωράει σιγά σιγά με διάφορα έργα. Κάτι πολύ ευτυχές για την περιοχή μας, γενικότερα.
Εστιάζοντας στην χθεσινή παρουσίαση του Brand θα σχολιάσουμε τα εξής:
- Τον επαγγελματισμό με τον οποίο έγινε η παρουσίαση από την εταιρία που ανέλαβε το συγκεκριμένο project (να υπενθυμίσουμε ότι η Wise Ram είναι σύμβουλος του Δήμου για θέματα τουρισμού, από τον Αύγουστο του 2020). Αυτό ήταν το πρώτο μέρος (από τα 3 συνολικά), ενώ ακολουθούν και τα άλλα 2 που περιλαμβάνουν Video, φωτογραφίες και πληροφοριακό υλικό. Στην εταιρία ζητήθηκε να κάνει μια έρευνα από την οποία θα προέκυπταν κάποια συμπεράσματα πάνω στα οποία θα στηριχθεί η στρατηγική για την ανάπτυξη του τουρισμού στον Δήμο μας (για τις ανάγκες του έργου αυτού, έστω).
- Η έρευνα έγινε. Από ότι φαίνεται, όμως, η συμμετοχή ήταν ελάχιστη, καθώς μόλις 200 ήταν τα συνολικά δείγματα που κατάφεραν να συλλεχθούν. Δε θα πούμε 200 άτομα, γιατί η υπογράφουσα πχ συμπλήρωσε 3 δείγματα(δεν υπήρχε κάποιος έλεγχος πχ με χρήση email). Εδώ προκύπτουν 2 ερωτήματα: 1) Η εταιρία δεν κατάφερε για κάποιους λόγους να βρει ανθρώπους να απαντήσουν 2) Φορείς/πολίτες/επισκέπτες αγνόησαν τα ερωτηματολόγια αυτά παρά τις παρακινήσεις. Τι σημαίνει ότι και από τα 2 κι αν ισχύει, δεν θα το αναλύσουμε, είναι προφανές.
- Στην παρουσίαση, λοιπόν, η προσέλευση κόσμου ήταν κάτι παραπάνω από απογοητευτική. Οι απλοί πολίτες δεν διέθεσαν χρόνο για αυτή, ούτε όμως και πολλοί επιχειρηματίες που σχετίζονται με τον τουρισμό. Θα λέγαμε ότι φταίει η ώρα, αν κάτι ακόμα χειρότερο δεν είχε παρατηρηθεί λίγες εβδομάδες πριν, στη διαβούλευση της εταιρίας με τους επαγγελματικούς φορείς (κατά την οποία παρουσιάστηκε το Logo και επιλέχθηκαν το » You are here » και το «Breath in» να το συνοδεύουν) Τότε, η αρχική συμμετοχή ήταν αρκετά απογοητευτική, αλλά πιο απογοητευτικό ήταν ότι μέχρι τέλους δεν έμειναν ούτε 10 συμμετέχοντες.
- Απορία (και κακή εντύπωση) προκάλεσε η χθεσινή απουσία της αντιπολίτευσης του Δήμου, αλλά και επίσημων (έστω) διεκδικητών της δημοτικής αρχής στις επερχόμενες εκλογές. Τι σημαίνει η στάση τους αυτή σε ένα τόσο σημαντικό τομέα για την ανάπτυξη του τόπου μας; Αδιαφορία ή απαξίωση;
- Κακή εντύπωση μας έκανε η ανούσια και φλύαρη πολιτική εκμετάλλευση της παρουσίασης από εκλεγμένους -και μη- Βουλευτές και πολιτευτές, οι οποίοι φάνηκε να ξεχνούν τον σκοπό της εκδήλωσης αφού έβγαλαν λόγους περί τουρισμού, υποδομών, ελλείψεων, προτάσεων κλπ. Χωρίς να κάνουν καμία αυτοκριτική για την μέχρι στιγμής συνεισφορά τους στην ανάπτυξη του τουριστικού τομέα. Για να μην σχολιάσουμε τις αργοπορημένες εμφανίσεις… Προεκλογική περίοδο, όμως, διανύουμε, δεν εκπλησσόμαστε με τέτοια, καθώς κάθε λεπτό μπροστά σε κοινό είναι κέρδος.
Θα καταλήξουμε στο ζουμί της παρουσίασης. Τα συμπεράσματα της έρευνας και το Logo.
Αρχικά, ας υποθέσουμε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας προσεγγίζουν την πραγματικότητα (ίσως ήταν διαφορετικά τα αποτελέσματα αν είχαν συλλεχθεί δείγματα από το 3ημερο της 28ης Οκτωβρίου πχ που υπήρχε μεγάλη πληρότητα κι επισκεψιμότητα) Είναι πολύ χρήσιμη η διαφάνεια που απαριθμεί τα σημεία στα οποία υστερούμε σύμφωνα με τους επισκέπτες, για την μελλοντική στρατηγική που θα ακολουθηθεί. Η παροχή τουριστικών πληροφοριών πχ θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι σε καλό δρόμο να βελτιωθεί, από την στιγμή που θα τοποθετηθεί σύντομα το νέο τουριστικό περίπτερο και από το γεγονός ότι βρίσκεται εδώ και λίγες εβδομάδες σε λειτουργία η τουριστική ιστοσελίδα. Η ουσία όμως είναι στο περίπτερο να υπάρχουν οι κατάλληλοι εκπαιδευμένοι άνθρωποι και το κατάλληλο υλικό. Όπως και η ιστοσελίδα να είναι σε υψηλό επίπεδο, φτιαγμένη για κάθε είδους επισκέπτη. Σελίδα που συνδυάζει καινοτόμα τεχνολογικά μέσα και τη διάδραση που προσφέρουν πχ τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Η ουσία είναι επίσης να τοποθετηθούν κατάλληλες πληροφοριακές πινακίδες, που θα διευκολύνουν τον επισκέπτη τόσο στην μετακίνησή του εντός της πόλης όσο και στην εξεύρεση των σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος.
Όλα αυτά φυσικά σε συνεργασία με τους κατάλληλους φορείς και τους πολίτες.
Το Logo:
Το Logo είναι ένα «K» γυρισμένο κατά 90 μοίρες. Από εκεί και πέρα άλλος βλέπει ένα πουλί, άλλος κουπί, άλλος βουνό κι άλλος αρχοντικά που καθρεφτίζονται στα νερά. Φαντασία να έχει κανείς, να την χρησιμοποιήσει. Κι αυτό δεν είναι κακό. Η χρησιμότητα ενός logo είναι έτσι κι αλλιώς ελάχιστης σημασίας στην πράξη για μια πόλη (και για μια Περιφέρεια, αν θυμηθείτε το κάκιστο logo της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας που παρουσίασε ο ίδιος ο Υπουργός Τουρισμού από την Καστοριά). Αρκεί να αναλογιστείτε ποια logos θυμάστε από πόλεις εντός ή εκτός Ελλάδας (προσωπικά, μόνο το I ♥ NY & το iamsterdam). Το πολύ πολύ εδώ να το δούμε κολλημένο στους κάδους απορριμμάτων, όπως και προτάθηκε.
Χειρότερα από το (πρόχειρα θεωρούμε σχεδιασμένο) ξαπλωτό κυματιστό Κ, είναι τα κείμενα από κάτω: «You are here», «Breath in» (μάλιστα ο official τουριστικός λογαριασμός στο Instagram που έχει στήσει η εν λόγω εταιρία και δεν έχει προσελκύσει ακόμα εδώ και τόσους μήνες που είναι στον αέρα αρκετούς followers – λέγεται Kastoria You Are Here ) Αν οι περισσότεροι επισκέπτες είναι Έλληνες και μάλιστα οικογένειες ή ζευγάρια τι πρώτη ιδέα θα πάρουν για την περιοχή με αυτές τις επισημάνσεις; Σε κέντρο διαλογισμού θα έρθουν; Όσο για το Kastoria που υπάρχει κάτω από το Κ σε κάποιες διαφάνειες που θα δείτε παρακάτω, είμαστε περήφανοι γιατί μας θυμίζει το Kastoria όπως αναγράφουμε στο About με τονισμένες άκρες. Τα χρώματα επίσης σε κάθε θεματική ενότητα(γαστρονομία, δραστηριότητες κλπ, είναι μουντά και θαμπά) Πουθενά δεν διακρίνεται με πρώτη ματιά η Βυζαντινή παράδοση, ο πολιτισμός μας, ο τόπος μας όπως τον ξέρουμε και τον ζούμε.
Ολοκληρώνουμε λοιπόν την σκέψη μας, μετά από την (δια ζώσης) παρακολούθηση και των 2 παρουσιάσεων, εκφράζοντας την αγωνία σχετικά με το πόσο καλά γνωρίζει (και προτίθεται να γνωρίσει, από την στιγμή που έχει αναλάβει και την προώθηση προορισμών όπως το Βελβεντό, η Κατερίνη & τα Ιωάννινα) η εν λόγω εταιρία, την πόλη μας (την περιοχή μας κατ’ επέκταση), ώστε να βγάλει προς τα έξω, στο μέγιστο, τα πλεονεκτήματα του προορισμού μας. Πόσο δηλαδή η στόχευση στην ευεξία είναι σημαντικότερη από την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και αν η λίμνη έρχεται πίσω από τον πολιτισμό σε μία περιοχή όπως η Καστοριά. Γιατί αυτό καταλάβαμε ότι υπάρχει ως πρόθεση να αναδειχθεί.
Αναγνωρίζουμε, φυσικά, την μέχρι στιγμής σημαντική αξιοποίηση των πολύ δυνατών δημόσιων σχέσεων της εταιρίας που έχουν φέρει farm trips και δημοσιεύσεις σε ιστοσελίδες κι εφημερίδες – ΜΜΕ Πανελλαδικής εμβέλειας και θεωρούμε ότι εκεί πρέπει να επικεντρωθεί η συνεργασία, καθώς φέρνει αποτελέσματα και ανοίγει προοπτικές. Καλώς κακώς χρειαζόμαστε βοήθεια για να δικτυωθούμε.
Δε θέλουμε να σκεφτούμε, όμως, τι αλλαγές μπορεί να επιφέρει στην τουριστική στρατηγική η ενδεχόμενη αλλαγή της δημοτικής αρχής, αν η στρατηγική είναι πλήρως εξαρτημένη από την εταιρία αυτή.
Θεωρούμε ότι ό,τι γίνεται είναι καλό, πριν προλάβετε να σχολιάσετε ότι γκρινιάζουμε κλπ…
Επειδή έχουμε μάθει να μην αρκούμαστε από το κάτι παραπάνω από το τίποτα (από το ολότελα…), θα προσπαθούμε να εκφράζουμε την αγωνία μας για το καλύτερο. Τα βήματα για τον τουρισμό πχ είναι πολλά, αλλά είναι προφανή. Βασική προϋπόθεση να γνωρίζεις τις δυνάμεις σου. Τι μπορείς να «πουλήσεις» και σε ποιους. Πόσο κόσμο π.χ. μπορώ να εξυπηρετήσω; Τι πρέπει να δει; Τι πρέπει να φάει; Τι πρέπει να ψωνίσει; Να σκεφτούμε αρχικά εμείς οι ίδιοι σαν τουρίστες στην πόλη μας. Να αναπτυχθεί τουριστική παιδεία κι εκπαίδευση. Το κέρδος φέρνει ομαλότερη προσαρμογή. Πάντα με σεβασμό στην ιστορία και στην κουλτούρα του τόπου μας, καθώς αυτά είναι που θα κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές.
Συμμετέχοντας στην παρουσίαση και ξέχωρα με το project αυτό θεωρούμε πως ένα forum για τον τουρισμό με την συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων και των πολιτών, φαντάζει πιο απαραίτητο από ποτέ. Η συνεργασία και των 3 Δήμων και της εταιρίας τουρισμού, επίσης δεδομένη. Ο στόχος είναι κοινός. Αυτές τις γιορτές οι συγκυρίες ήταν ιδανικές. Ο πήχης είναι ψηλά και οι προσδοκίες μεγαλύτερες.. Η επιτυχία και η αποτυχία, κοινή…Χαμηλά το κεφάλι και σχεδιασμός…όραμα και σοβαρά βήματα! Έχουμε κάνει ελάχιστα βήματα, ακόμη….
Φωτογραφίες:
Αν δείτε καλά στους κάδους υπάρχει το Κ..
Το προσπαθήσαμε για 3 λεπτά στο photoshop…
o mpro mou poly prospathise gia to logo.