Δ. Μάρκετινγκ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: «Η απόκτηση της »Γρηγοριάδης» ενισχύει τη διαπραγματευτική δύναμή μας»
Ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν νέες εξαγορές στο μέλλον, μετά τη συμφωνία με την «Γρηγοριάδης» αφήνει ο διευθυντής μάρκετινγκ του ομίλου Κρητικός, Διαμαντής Γραμματικόπουλος, τονίζοντας πως «όλα είναι πιθανά με βάση το επενδυτικό σχέδιο που έχει δρομολογηθεί για τα επόμενα χρόνια». Ο κ. Δ. Γραμματικόπουλος μιλώντας στην «Η» υπογραμμίζει πως η συνεργασία με τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα αναμένεται να αυξήσει τη διαπραγματευτική δύναμη της εταιρείας ενώ σε σύντομο διάστημα, όπως λέει, θα οδηγήσει σε ένα νέο ανταγωνιστικό σχήμα, το οποίο θα δραστηριοποιείται σε 12 νομούς της χώρας με 152 καταστήματα.
Συνέντευξη τον Γιώργο Μανέττα
Πώς προέκυψε η συνεργασία με την αλυσίδα Γρηγοριάδης; Είναι μια συμμαχία-απάντηση των μικρών στην επέκταση των μεγάλων του λιανεμπορίου; Σκέφτεστε να προχωρήσετε και σε άλλες κινήσεις τέτοιου είδους στο άμεσο μέλλον;
Στον κλάδο του λιανεμπορίου είναι εν εξελίξει διεργασίες συγκέντρωσης εταιρειών, με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακος και την ενδυνάμωση της διαπραγματευτικής τους ικανότητας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η συνεργασία μας με την αλυσίδα Υπέρ Γρηγοριάδη. Επιπλέον, έχουμε κοινή κουλτούρα και φιλοσοφία και πιστεύουμε ότι η κίνηση αυτή θα είναι το εφαλτήριο για δυναμική επέκταση και των δύο εταιρειών στη Βόρεια Ελλάδα. Εξάλλου, είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία και σχέση, στο πλαίσιο της ΕΛΟΜΑΣ, στην οποία είμαστε και οι δυο εταιρείες-μέλη. Με βάση το επενδυτικό πλάνο που έχουμε δρομολογήσει όλα είναι πιθανά. Δεν αποκλείεται λοιπόν να προχωρήσουμε και σε άλλες εξαγορές στο μέλλον.
Τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η συνεργασία και ποιος ο στόχος της; Πώς χρηματοδοτήσατε αυτή σας την επένδυση;
Πρόκειται περί μετοχικής συνεργασίας, με την απόκτηση ποσοστού της τάξης του 22,5% καθώς και τον έλεγχο της διοίκησης. Η στρατηγική αυτή συνεργασία σε σύντομο χρονικό διάστημα θα οδηγήσει σε ένα νέο ανταγωνιστικό σχήμα το οποίο θα λειτουργεί με τα εμπορικά σήματα της «Κρητικός» και θα εφαρμόζει το marketing plan, το κωδικολόγιο, την εμπορική και επικοινωνιακή πολιτική της. Η μετονομασία των καταστημάτων σε Κρητικός έχει προβλεφθεί να ολοκληρωθεί εντός του Φεβρουαρίου 2017, ενώ η ενσωμάτωση των υπόλοιπων λειτουργιών θα γίνει σταδιακά στη συνέχεια. Το νέο σχήμα θα έχει παρουσία σε 12 νομούς της χώρας με 152 καταστήματα και ετήσιο κύκλο εργασιών που υπερβαίνει τα 240 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, το τρέχον έτος έχουν προγραμματιστεί νέες επενδύσεις ύψους 7 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα στηρίξουν το επενδυτικό μας πλάνο. Σημαντικό ρόλο εκτός από την επέκταση σε περιοχές όπου δεν έχουμε δραστηριότητα, έχει η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων καταστημάτων, καθώς και των υποδομών που θα στηρίξουν την επέκταση στις νέες περιοχές. Συγχρόνως, συνεχίζεται η ανάπτυξη στην περιοχή της Αττικής αλλά και του δικτύου Franchise (Κρητικός Top Market). Για το 2017 υπάρχει προγραμματισμός να προστεθούν στο δίκτυο της «Κρητικός» τουλάχιστον 20 νέα καταστήματα πέραν της συνεργασίας με την «Γρηγοριάδης». H ραγδαία βελτίωση των οικονομικών μας μεγεθών κατά τα τελευταία έτη, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης την τελευταία 5ετία 16% και αύξηση κερδοφορίας 275%, χρηματοδότησαν κατά κύριο λόγο τη συντελεσθείσα ανάπτυξη. Περαιτέρω στην όλη προσπάθεια συνέβαλαν θετικά οι τράπεζες, εμπιστευόμενες τις επιλογές των μετόχων και της διοίκησης της εταιρείας.
Γιατί επιλέξατε τη δεδομένη χρονική στιγμή για μια τέτοια κίνηση; Και το λέω αυτό, γιατί η οικονομική συγκυρία είναι εξαιρετικά δύσκολη, ενώ και οι προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας παραμένουν θολές…
Όπως προαναφέραμε, η τάση που επικρατεί τόσο στο λιανικό εμπόριο όσο και σε άλλους κλάδους, είναι η συγκέντρωση εταιρειών και δυνάμεων με σκοπό την επίτευξη στον μέγιστο βαθμό οικονομιών κλίμακος, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της διαπραγματευτικής ικανότητας. Πέρα όμως από την επικρατούσα σήμερα τάση, η εταιρεία καθ’ όλη τη χρονική περίοδο της οικονομικής κρίσης προέβαινε σε σημαντικότατες επενδύσεις, ύψους άνω των 25 εκατ. ευρώ. Οπότε για εμάς η συγκεκριμένη κίνηση συνεργασίας δεν αποτέλεσε κάτι το διαφορετικό πέρα και έξω από αυτό που μέχρι σήμερα κάναμε, δηλαδή να επενδύουμε και να αναπτυσσόμαστε συνεχώς.
Ποια είναι η πορεία της ΑΝΕΔΗΚ στα τελευταία χρόνια της κρίσης; Πώς αντιμετωπίζει τον αυξημένο ανταγωνισμό των ισχυρών του χώρου, οι οποίοι επεκτείνουν διαρκώς το δίκτυό τους και εντείνουν τον πόλεμο τιμών αλλά και τα διάφορα εμπόδια για την επιχειρηματικότητα, όπως τα capital controls και τα υψηλά επιτόκια;
Από το έτος 2011 μέχρι το 2016 η ΚΡΗΤΙΚΟΣ κατάφερε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της κατά 86%, τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) κατά 50,6%, τα κέρδη προ φόρων κατά 275%, το πλήθος του απασχολούμενου προσωπικού κατά 107,6% και τέλος το πλήθος των καταστημάτων κατά 211%. Η αλματώδης αύξηση όλων των ανωτέρω μεγεθών συνοδεύτηκε από επενδύσεις της τάξεως των 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία μας εστιάζει στην όσο το δυνατόν ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πελατών της, έχοντας δημιουργήσει ένα μοντέλο καταστημάτων που είναι φιλικό προς τον πελάτη, προσφέροντάς του χαμηλές τιμές, εξαιρετική ποιότητα στα φρέσκα προϊόντα, αλλά και τις πιο ανταγωνιστικές προσφορές. Παράλληλα προβαίνει σε συνεχή επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού της, στο οποίο φροντίζει να γίνονται απόλυτα κατανοητοί οι στόχοι που εκάστοτε τίθενται από την Διοίκηση. Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερωτήσής σας, η άριστη συνεργασία μας με τις τράπεζες και οι πολύ καλές σχέσεις με τους προμηθευτές μας όλα αυτά τα χρόνια, βοήθησαν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα όποια προβλήματα προέκυψαν λόγω εξωγενών παραγόντων (π.χ. capital controls).
Πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί η κατανάλωση τους επόμενους μήνες στο λιανεμπόριο; Ποια είναι τα μέχρι στιγμής μηνύματα και ποια επίδραση πιστεύετε πως θα έχει στην καταναλωτική συμπεριφορά η περαιτέρω μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος;
Η εκτίμησή μας είναι ότι η περαιτέρω μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος θα επηρεάσει αρνητικά την κατανάλωση και το 2017. Αυτή τη στιγμή πάντως ο κλάδος μας κινείται με πτώση μεταξύ 5% με 7%. Ευελπιστούμε ότι σύντομα θα υπάρξει αναστροφή του αρνητικού κλίματος και αλλαγή της ψυχολογίας των καταναλωτών προς το θετικότερο. Η εταιρεία μας δίνει έμφαση στην ανταγωνιστικότητα και περαιτέρω επέκταση του δικτύου της σε νέες γεωγραφικές περιφέρειες και νομούς, έτσι ώστε να διατηρήσει και να αυξήσει τα μερίδια αγοράς που κατέχει σήμερα.
«Στον κλάδο του λιανεμπορίου είναι εν εξελίξει διεργασίες συγκέντρωσης εταιρειών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακος και την ενδυνάμωση της διαπραγματευτικής τους ικανότητας».
«Το ζητούμενο είναι να υπάρχει ομαλότητα και σταθερότητα στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, καθώς η αστάθεια μοιραία εμποδίζει τις επενδύσεις, αφού δεν μπορεί να γίνει προγραμματισμός σε βάθος χρόνου».
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
«ΑΠΕΥΚΤΑΙΑ Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ»
Θα ήθελα το σχόλιό σας για την περιβόητη πλέον υπόθεση διάσωσης του Μαρινόπουλου, η οποία βρίσκεται στην κοψη του ξυραφιού. Θεωρείτε πως πρέπει να «σωθεί» η αλυσίδα;
Η εκτίμησή μας είναι ότι ενδεχόμενη κατάρρευση της αλυσίδας Μαρινόπουλου και άρα μη επίτευξη της αναμενόμενης συμφωνίας με τον Σκλαβενίτη, θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες σε όλο το πλέγμα των εμπλεκομένων φορέων στον κλάδο, κυρίως όμως στο προσωπικό και τους προμηθευτές της, πολλές από τις οποίες δεν είναι δυνατόν μέχρι και σήμερα να προβλεφθούν επακριβώς. Θεωρούμε ότι πρέπει να βρεθεί άμεσα μια λύση για να υπάρξει ισορροπία στον κλάδο, ευελπιστώντας ότι η αγορά θα λειτουργήσει το επόμενο διάστημα με ομαλό τρόπο ώστε να μη συνεχιστούν οι κραδασμοί του αθέμιτου ανταγωνισμού. Το ζητούμενο είναι να υπάρχει ομαλότητα και σταθερότητα στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, καθώς η αστάθεια μοιραία εμποδίζει τις επενδύσεις, αφού δεν μπορεί να γίνει προγραμματισμός σε βάθος χρόνου.