Η συνέντευξη τύπου για το τρένο στην Καστοριά – δηλώσεις, ερωτήσεις & συμπεράσματα

«Σήμερα θεωρώ είναι μία πολύ σημαντική ημέρα. Ένα αίτημα το οποίo για δεκαετίες ήταν απλώς μία σκέψη, ένα «θέλω» που δεν αποτυπώθηκε ποτέ σε μία ουσιαστική πρόταση…»

(reportage: Χρυσούλα Κυρατζή)

Με αυτά τα λόγια η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Καστοριάς κα Ολυμπία Τελιγιορίδου παρουσίασε στους Καστοριανούς την πρώτη ρεαλιστική ελπίδα  σιδηροδρομικής σύνδεσης της περιοχής μας με την υπόλοιπη Ελλάδα, την Ανατολή και τη Δυτική Ευρώπη.

12
«Έως τώρα η Καστοριά δεν υπήρχε σε καμία μελέτη για την σύνδεσή της με τον σιδηρόδρομο. Βρίσκεται, όμως, πλέον στο επίκεντρο.

Ο Νομός μας αντιμετωπίζει πάρα πολλά προβλήματα. Τα προηγούμενα χρόνια έγιναν αποσπασματικές προσπάθειες, που έμειναν στα χαρτιά και στα λόγια. Ο Νομός Καστοριάς έχει προοπτικές να γίνει «Εμπορικό και Διαμετακομιστικό κέντρο, προς την Ελλάδα και την Ευρώπη.»

 

Ο ρόλος του αεροδρομίου:

Η κα. Τελιγιορίδου επεσήμανε: «Σε συνδυασμό, φυσικά, με την προβλεπόμενη αναβάθμιση του αεροδρομίου με προϋπολογισμό 15 εκ. Ευρώ, που προσφέρει  «ασφάλεια πτήσεων για επιβατικό κοινό, αλλά και μεταφορά εμπορευμάτων».

Οι δύο αυτές πολύ σημαντικές υποδομές, μαζί,  δίνουν άλλη προοπτική στο Νομό μας. Αίγλη και σημασία στο σύνολο της χώρας.

Το αποτέλεσμα μπορεί να μην είναι άμεσο. Σε τέτοιες στιγμές πρέπει να είμαστε ενωμένοι και ευχαριστημένοι.»

 

Εγνατία, αεροδρόμιο και σιδηρόδρομος, θα δώσουν λύση στην απομόνωση της Καστοριάς.

 

3

Το λόγο ανέλαβε ο κ. Θάνος Βούρδας, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ

Ο κ. Βούρδας υπογράμμισε πως δεν προέκυψε έτσι ξαφνικά ο σχεδιασμός της σιδηροδρομικής αναβάθμισης της χώρας.

Πριν από ενάμιση χρόνο, η ΕΡΓΟΣΕ διαπίστωσε πως τα τελευταία 40 χρόνια στη χώρα μας η αναλογία οδικής – σιδηροδρομικής ανάπτυξης ήταν 1 προς 40. Πολύ άσχημα ποσοστά συγκριτικά με τα Ευρωπαϊκά στοιχεία.

«Επιλέξαμε τις βέλτιστες διαδρομές οι οποίες διασφαλίζουν ταχύτητες, οικονομία και  κυρίως, αναπτυξιακά χαρακτηριστικά για τη χώρα.

Στον κάθετο διευρωπαϊκό άξονα που περνάει από την Κρυσταλλοπηγή, επιλέξαμε την σύνδεση του σιδηρόδρομου με το αεροδρόμιο της Καστοριάς και στη συνέχεια με το Πόγραδετς. 

Πάμε πρώτη φορά στα σοβαρά. Σχεδιάζουμε σοβαρά, πετυχαίνουμε, κερδίσαμε  την ένταξη της διαδρομής στο Διευρωπαϊκό δίκτυο και τώρα είμαστε στο επόμενο στάδιο, που είναι η πρόταση που καταθέτουμε στο INTERREG για τη χρηματοδότηση της μελέτης σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του συγκεκριμένου έργου.

Για να είναι πιο σίγουρο ότι θα χρηματοδοτηθεί, κάναμε το πρόγραμμα Διακρατικό

 

Ποιοι φορείς καταθέτουν την πρόταση:

«Η ΕΡΓΟΣΕ (ως leader), ο ΟΣΕ, το Αλβανικό Υπουργείο Μεταφορών και Σιδηροδρομικός Οργανισμός της Αλβανίας.»

 

Η Πρόταση:

«Ο σχεδιασμός για τη γραμμή και τη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της γραμμής Φλώρινα- Κρυσταλλοπηγή καθώς και τη διαδρομή από το αεροδρόμιο της Καστοριάς και στη συνέχεια σύνδεση με το Πόγραδετς, όπου συναντάται με το υφιστάμενο Διευρωπαϊκό Δίκτυο που φεύγει προς τη Δυτική Ευρώπη. » 

4

Πότε θα κυλίσει το τρένο;

«Η γραμμή θα είναι ηλεκτροκινούμενη, σηματοδοτούμενη, ενταγμένη στο συνολικό σύστημα σηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μιλάμε για ηλεκτρικό τρένο.»

 

Φυσικά το τρένο θα συνδέει την Καστοριά με την Αθήνα και την Ανατολή…

Το χρονοδιάγραμμα…

«Η πρόταση κατατέθηκε, εκτιμούμε ότι στις αρχές του 2017 θα έχουμε την έγκριση από τη διαχειριστική αρχή του INTERREG για να τρέξει η μελέτη βιωσιμότητας και σκοπιμότητας.

Το πρώτο εξάμηνο αυτής της μελέτης θα μπορέσουν να δοθούν περισσότερες πληροφορίες  για χρονοδιαγράμματα, κόστη και τις περαιτέρω εξελίξεις.

Παράλληλα, μετά την έγκριση στις αρχές του 2017 κατά το πρώτο εξάμηνο της μελέτης (η διάρκεια της μελέτης είναι 24 μήνη)  θα πάρουμε όλα τα στοιχεία για να αρχίσουμε να δουλεύουμε την επόμενη φάση που είναι η ένταξή του στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. «

5

 

Οι ερωτήσεις που τέθηκαν στον κ. Βούρδα:

 

Υπάρχει χρονικός ορίζοντας;

Το χρονοδιάγραμμα του έργου θα  προκύψει το πρώτο εξάμηνο της μελέτης. 24 μήνες πέρας ολοκλήρωσης, μετά την έγκρισή της.

Στόχος είναι η ολοκλήρωση της μελέτης να συνοδεύεται με την κατάθεση του φακέλου του έργου.

 

Χρονικός ορίζοντας ούτε κατ’ εκτίμηση;

«Πάμε πρώτη φορά στα σοβαρά και όχι καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Δεν ήρθα εδώ για να σας πω ότι θα κυλίσει το τρένο σε 2 βδομάδες. Ήρθα να σας πω ένα απόλυτα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα σε σχέση με τη μελέτη και έναν σοβαρό σχεδιασμό από μία σοβαρή χώρα μέλος της ΕΕ που καταθέτει σοβαρές προτάσεις για έργα.»

 

Συνδέετε το τρένο με το αεροπλάνο. Οι 2 φορείς έχουν το δικό τους τρόπο μεταφοράς εμπορεύματος με τη δική του τιμή ο καθένας. Αυτός που θέλει να μετακινήσει εμπορεύματα πιο φθηνά θα προτιμήσει το τρένο και εφόσον γνωρίζει ότι υπάρχει η γραμμή στην Καστοριά θα προτιμήσει το τρένο από το αεροπλάνο. Για ποιο λόγο συνδέετε αυτά τα 2;

 

Μιλάμε για συνδυασμένες μεταφορές σε ένα Διακομετακομιστικό Κέντρο. Ούτε το ένα μέσο ούτε το άλλο μπορεί να καλύψει το σύνολο των προορισμών μόνο του, ανέφερε ο κ. Βούρδας και παρουσίασε για παράδειγμα το λιμάνι του Πειραιά…«πχ το λιμάνι του Πειραιά με 3.5 εκ κοντέινερς τον χρόνο, αν δεν συνοδεύεται με παράλληλα λιμάνια και αεροδρόμια θα αποτύχουμε. Παντού πρέπει να υπάρχουν κέντρα που καλύπτουν τις δυνατότητες μεταφοράς. «

 

Η ΕΡΓΟΣΕ έχει σχέση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει ήδη πουληθεί σε ξένη εταιρεία; Κάνουμε έργα για την ξένη εταιρεία ή έχει κάποια συνάρτηση αυτό το γεγονός;

«Η ΕΡΓΟΣΕ δεν έχει καμία σχέση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Διαχειριστής της Υποδομής είναι το Δημόσιο, εκτελεστικός βραχίονας υλοποίησης έργων είναι η ΕΡΓΟΣΕ, πουθενά στην Ευρώπη δεν είναι ιδιωτικός.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι πάροχος υπηρεσιών. Υπεύθυνη για έκδοση εισιτηρίων, τους μηχανοδηγούς και τον καθορισμό δρομολογίων.

Από 1/1/2017 η αγορά στον χώρο της σιδηροδρομικής υπηρεσίας απελευθερώνεται. Ήδη – πέραν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ -έχουν λάβει άδεια άλλες 3 εταιρείες να κυκλοφορούν  στις ελληνικές ράγες. Ο διαχειριστής ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ αυξάνουν την πελατεία ενοικίασης του δικτύου.»

 

Ποια θα είναι η εσωτερική διαδρομή στο Νομό Καστοριάς;

«Σχεδόν παράλληλη με την ΕΓΝΑΤΙΑ.»

 

Η μελέτη βιωσιμότητας θα αποδείξει ότι είναι βιώσιμο το έργο;

Ναι! απάντησε με μία λέξη ο κ. Βούρδας τονίζοντας πως βασικό ρόλο σε αυτό θα διαδραματίσουν «τα κοινωνικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά. » 

6

 

7

Τα συμπεράσματά μας…

♦Η συνέντευξη τύπου της κας Τελιγιορίδου και του κ Βούρδα δεν είχε στόχο να πείσει τον Καστοριανό πως τον επόμενο μήνα θα περάσει το τρένο από την πόρτα μας.

♦Με ειλικρίνεια και ευθύτητα παρουσιάστηκαν ένα ένα τα βήματα που ακολουθούνται για να γίνει το όνειρο πολλών δεκαετιών – επιτέλους-  πραγματικότητα.

♦Μπορούμε να πούμε πως μιλάμε με  αποδείξεις για τις κινήσεις που γίνονται, για πρώτη φορά οργανωμένα.

♦Ο Νομός Καστοριάς έχει προοπτικές να γίνει ισχυρό Διαμετακομιστικό Κέντρο της χώρας, λόγω της στρατηγικής γεωγραφικής θέσης του. Συμφέρει όλη την Ελλάδα.

♦Εγνατία Οδός, Αναβαθμισμένο Αεροδρόμιο και Ανάπτυξη Σιδηροδρομικού Δικτύου θα αποτελέσουν συνδυαστικά τις υποδομές που θα δώσουν τη λύση σε μεταφορές και τουρισμό.

 

Μέσα στον επόμενο χρόνο θα γνωρίζουμε πότε θα μπορούμε να μιλάμε για το Καστοριανό τρένο.

Αυτή η συνέντευξη έδωσε ένα από τα πιο αισιόδοξα μηνύματα που έχουμε ακούσει τελευταία, ουσιαστικό βήμα για την ανάπτυξη της Καστοριάς. 

 Άλλωστε δεν αντέχουμε να ακούμε υποσχέσεις που παραμένουν στα χαρτιά…

 

 

 

» Μπορείς να κοιτάξεις έξω από τη ζωή σου, όπως σ’ ένα τρένο, και να δεις προς τα πού πας, αλλά δεν μπορείς να σταματήσεις το τρένο. «

Philip Larkin

8

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *