Ο υποτιμημένος στην Ελλάδα οπτικοακουστικός τομέας

Ο οπτικοακουστικός τομέας είναι διαχρονικά υποτιμημένος στην Ελλάδα, βάσει της προσφοράς που μπορεί να έχει στο ΑΕΠ της

χώρας, όπως δηλώνει στο epixeiro.gr ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων), Πάνος Κουάνης, του οποίου στόχος είναι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, η ενίσχυση της εσωτερικής επιχειρηματικότητας και η ενίσχυση της απασχόλησης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «το σινεμά δεν το είδαμε ποτέ σαν βιομηχανία, αλλά με μια πολύ διαφορετική φιλοσοφία. Και καταλήξαμε σε μια τηλεόραση η οποία δεν είχε ως βασικό της σκοπό την επιχειρηματικότητα, την επένδυση και τη δημιουργία προϊόντων που να μπορούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό».

Εργαλεία προσέλκυσης επενδύσεων

Το ένα εργαλείο που προσφέρει το ΕΚΟΜΕ – και που το έκανε γνωστό – είναι το cash rebate, που παρέχεται από τον Απρίλιο του 2018. Αυτό καλεί τους παραγωγούς να έρθουν στην Ελλάδα και, με βάση το τι θα ξοδέψουν σε επιλέξιμες δαπάνες, τους επιστρέφει ένα 40%. Έτσι, για κάθε 1 εκατομμύριο ευρώ που «ξοδεύουν», επιστρέφει 400.000 ευρώ. Το budget για αυτό φτάνει τα 75 εκατομμύρια μέχρι και το 2022, ενώ αναμένεται πως θα ανανεωθεί. Παρόμοια χρηματοδοτικά εργαλεία υπάρχουν σε πολλές χώρες, με ιδιαίτερα επιτυχημένη λειτουργία.

Το δεύτερο εργαλείο είναι το φορολογικό, που αναμένεται πως θα ξεκινήσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες και θα δίνει τη δυνατότητα φορολογικής ελάφρυνσης σε κάποιον που χρηματοδοτεί την παραγωγή μιας ταινίας, μιας τηλεοπτικής σειράς ή ενός video game. Προσφέρει, δηλαδή, ένα ποσοστό 30% των επιλέξιμων δαπανών ως φοροαπαλλαγή. Για τη λειτουργία του συγκεκριμένου εργαλείου αναμένεται η εγκύκλιος από την ΑΑΔΕ που θα διευκρινίσει πως θα υπολογίζεται, αλλά και η σχετική ΚΥΑ.

100 εκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Κουάνη, το ΕΚΟΜΕ διαχειρίζεται περίπου 100 projects, ελληνικά και ξένα, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες φάσεις (από την αίτηση μέχρι την φάση πληρωμής), σε μια συνολική επένδυση που φτάνει τα 100 εκατομμύρια ευρώ, «επιστρέφοντας» περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ. Δύο από τα περίπου 100 projects είναι video games (και τα δύο προέρχονται από την Ελλάδα), ενώ τα περισσότερα είναι ταινίες, σειρές και ντοκιμαντέρ, από πολλές χώρες, ευρωπαϊκές και άλλες. Από τα γυρίσματα που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, δημιουργούνται περίπου 23.151 θέσεις απασχόλησης (ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθητικοί, συνεργεία κλπ.) Τα γυρίσματα πραγματοποιούνται σε όλη την Ελλάδα σε πάνω από 100 τοποθεσίες.

Ο ίδιος δηλώνει πολύ ικανοποιημένος από τη λειτουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων, καθώς υπάρχουν πλέον και τα πρώτα αποτελέσματα, με την ολοκλήρωση σημαντικών παραγωγών και βάσει του διαστήματος που λειτουργεί αλλά και των δεδομένων της χώρας. Όπως σημειώνει, «η Ελλάδα βρισκόταν εκτός του χάρτη και μπήκε «σφήνα» σε ένα παιχνίδι που παίζεται για δεκαετίες από πολλές χώρες».

Το 2020 χαρακτηρίζεται ως μια δύσκολη χρονιά λόγω της πανδημίας, πολλές διάφορες παραγωγές ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας, μαζί με κάποιες μεγάλες που θα γίνονταν από την άνοιξη και μετά. Το καλοκαίρι, «όταν άνοιξε η χώρα, ήρθαν πολλές παραγωγές και κάπως καλύφθηκε η απώλεια. Κάποιες μεγάλες πάνε για το 2021, από Φεβρουάριο – Μάρτιο, και για αυτό γίνονται οι επαφές τώρα, εφόσον δεν υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Γύρω στα Χριστούγεννα αναμένεται πολύ κινητικότητα».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους παραγωγούς παρουσιάζει η Αττική, η Πελοπόννησος, κάποια νησιά και η Βόρεια Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Κουάνη, «έχει παίξει όλη η Ελλάδα». Παράλληλα, όπως αναφέρει, η Ελλάδα βρίσκεται στο στόχαστρο και της μεγαλύτερης streaming πλατφόρμας, καθώς «με το Netflix έχουμε κάνει πάρα πολλά ραντεβού, έχουν έρθει πολλές φορές για scouting. Και στα τέλη φθινοπώρου πριν τα Χριστούγεννα θα έρθουν ξανά. Την χώρα μας την έχουν μέσα στον χάρτη, απλά ακόμα δεν έχουν αποφασίσει να κάνουν κάποια παραγωγή».

Τα «ΚΕΠ οπτικοακουστικών παραγωγών» της Ελλάδας

Ιδιαίτερη σημασία έχει όμως και το θέμα των film offices, με τον κ. Κουάνη να αναφέρει πως ενόσω είναι σε εξέλιξη η σχετική νομοθεσία από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Πολιτισμού, οι Περιφέρειες έχουν ξεκινήσει να δίνουν σάρκα και οστά στα film office, με πρόσφατο παράδειγμα την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Περιφέρεια Κρήτης.

«Έχουμε ένα ποσό από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων γύρω στα 4 εκατομμύρια ευρώ το οποίο δεν θέλουμε να κάθεται και να περιμένει» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά στο epixeiro.gr. Σημειώνεται πως τα film offices θα είναι 13, όσες και οι περιφέρειες, συν δύο στους μεγάλους δήμους, ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη. Πρακτικά αυτά αποτελούν «ΚΕΠ οπτικοακουστικών παραγωγών», δηλαδή κέντρα που θα προσελκύουν οπτικοακουστικές παραγωγές και θα βοηθήσουν τις παραγωγές στην εύρεση τοποθεσιών, αδειών, ξενοδοχείων, επαγγελματιών, κομπάρσων κτλ.

Η βιομηχανία του video gaming

Ο ΕΚΟΜΕ ενδιαφέρεται όμως πολύ και για τα video games, «αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει industry στην Ελλάδα». «Υπάρχουν μικρές εταιρείες και ομάδες, κάτι που δεν είναι οργανωμένο. Εμείς τους βάλαμε στη λογική να φτιάξουν έναν σύλλογο για να μπορούν να προωθούν τα συμφέροντα τους και να έχουμε έναν συνομιλητή για να συντονίζουμε τις διάφορες ενέργειες. Ευελπιστούμε πως οι εταιρείες που υπάρχουν θα μεγαλώσουν και θα βρουν επενδυτές». Σημειώνεται πως είχε ξεκινήσει και μια συζήτηση με τη Ubisoft, για το Assassin’s Creed Odyssey, αλλά «δεν υπήρξε συνέχεια από την εταιρεία».

Ένας τομέας χωρίς ανεργία

Την ίδια στιγμή, ο οπτικοακουστικός τομέας αυτή τη στιγμή όχι μόνο «δεν έχει ανεργία», αλλά έχει ανάγκη από κόσμο για να δουλέψει, ειδικά σε θέσεις που αφορούν στα συνεργεία. «Η παραγωγή του ταλέντου γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς και δεν καλύπτουμε την ζήτηση, λόγω της «έξαρσης» που υπήρξε τα τελευταία δύο χρόνια», με την αγορά να μην έχει ακόμη προσαρμοστεί».

Άλλωστε, το ΕΚΟΜΕ έχει στείλει στο Υπουργείο Παιδείας και μια λίστα με τις ειδικότητες που έχουν ζήτηση και έχει ζητήσει εξειδικευμένα προγράμματα στα ΕΠΑΛ, ενώ ενδέχεται να αποτελέσουν λύση και τα θεματικά ΙΕΚ. Την ίδια στιγμή, «δεν φτάνει μια κινηματογραφική σχολή στη Θεσσαλονίκη» αλλά απαιτείται η δημιουργία ακόμη περισσότερων.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΕΚΟΜΕ, «τα παιδιά πρέπει να μάθουν να αποκωδικοποιούν την οπτικοακουστική γλώσσα και να την κατανοούν. Μεγαλώνοντας, να μπορούν να γίνουν δημιουργοί και να παράγουν οπτικοακουστικό υλικό, ακόμη και ως επάγγελμα. Η οπτικοακουστική εκπαίδευση είναι μια διαρκή διαδικασία που ξεκινάει από πολύ μικρή ηλικία».

Pkouanis-epixeiro.jpg?mtime=20201005174514#asset:214269

Συντήρηση ενός πλούσιου υλικού

Το ΕΚΟΜΕ στοχεύει και στην κάλυψη των αναγκών που υπάρχουν γύρω από τη συντήρηση, διατήρηση και ψηφιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιά, του παλιού φιλμ και του παλιού βίντεο, ενώ έχει ήδη πολλά αιτήματα από παλιούς σκηνοθέτες και δημιουργούς, εταιρείες, παραγωγούς και φορείς που έχουν το υλικό τους σε αναλογική μορφή και δεν είναι εκμεταλλεύσιμο.

Επίσης, υπάρχει ήδη μια συνεργασία με την Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, που έχει αρχεία σε κασέτες ήχου, από ομιλίες και διαλέξεις καθηγητών, ακαδημαϊκών, επιστημόνων κτλ, από το 1970 έως και σήμερα, που ενδέχεται να γίνουν ακόμη και podcast ή ραδιοφωνικές παραγωγές – καθώς κάποια σχετίζονται και με το 1821.

Το ΕΚΟΜΕ διαθέτει αυτή τη στιγμή ένα μικρό στούντιο ψηφιοποίησης – για την ώρα ήχου – ενώ από το 2021, όταν θα μετακομίσει σε νέο κτίριο στην Αθήνα, θα διαθέτει επεξεργασία εικόνας και still photography. Αυτή η μετακόμιση αποτελεί και έναν από τους σημαντικούς στόχους για την επόμενη χρονιά, ώστε να ξεκινήσει και το εθνικό αποθετήριο, δηλαδή η ψηφιοποίηση του οπτικοακουστικού υλικού.

Τέλος, ο επικεφαλής του ΕΚΟΜΕ σημειώνει πως «βλέπουμε να αλλάζει το μοντέλο διανομής, για αυτό στην Ελλάδα ενισχύεται το over-the-top και οι διάφορες πλατφόρμες. Και το Netflix θα έχει πρόβλημα σε βάθος χρόνου, γιατί έχουν δημιουργηθεί τόσες πολλές πλατφόρμες που θα σπάσει το περιεχόμενο.

epixeiro.gr

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *