Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι αλλάζουν τον χάρτη της Ελλάδας – Ευνοείται και η Καστοριά
Αυξάνονται οι ταχύτητες για την παράδοση των μεγάλων έργων μετά το Πάσχα.
Προϋποθέσεις
Η περίοδος μετά το Πάσχα είναι καθοριστική για την παράδοση των έργων σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου που κάνει λόγο για παράδοση τον Μάρτιο του 2017. Μέχρι τέλος του χρόνου, τα σημερινά ποσοστά του 70%-75% των έργων από τις κατασκευαστικές θα πρέπει να έχει ξεπεράσει το 90%, για να μπορέσει με τεχνοκρατικούς όρους να θεωρηθεί ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι τελικά ώριμοι και να μπορέσουν να παραδοθούν.
Το κρίσιμο αυτό οκτάμηνο θα δώσει σημαντικά στοιχεία για την ολοκλήρωση των έργων. Θα πρέπει σε οκτώ μήνες να υπάρξει πρόοδος τουλάχιστον 16%-17% σωρευτικά για να ξεπεραστεί το 90% της συνολικής προόδου. Επίσης κρίσιμος παράγοντας είναι οι υπόλοιπες εκταμιεύσεις που πρέπει να γίνουν από το υπουργείο Υποδομών και που αφορούν χρήματα από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Ο Ε65 δεν έχει προβλήματα με τις απαλλοτριώσεις, αλλά μέχρι σήμερα είναι ο αυτοκινητόδρομος-αίνιγμα όσον αφορά την παράδοσή του σε λειτουργία.
Η Ιόνια Οδός είναι στο 75% και όπως φαίνεται έχει ακόμα προβλήματα με κάποιες απαλλοτριώσεις που δυνητικά μπορεί να προκαλέσουν μικροκαθυστερήσεις. Μέχρι τον επόμενο Μάρτιο αναμένεται να λειτουργήσει όλος ο δρόμος, εκτός από τα πρώτα χιλιόμετρα που περιλαμβάνουν και τη σήραγγα Κλόκοβας. Η Ολυμπία Οδός στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, θα παραδοθεί σε όλο της το μήκος, ενώ και εδώ υπάρχουν κάποια ζητήματα με απαλλοτριώσεις που μπορεί να δημιουργήσουν καθυστερήσεις.
Ιόνια Οδός
Τα έργα στην Ιόνια Οδό βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, χωρίς ωστόσο σήμερα να έχει παραδοθεί κάποιο νέο τμήμα. Το καλοκαίρι αναμένεται η λειτουργία του τμήματος Κουβαράς-Αμφιλοχία και θα συνεχιστεί με τη λειτουργία και άλλων τμημάτων μέχρι τον επόμενο Μάρτιο.
Ταχύτατα προχωρούν οι εργασίες διάνοιξης της Σήραγγας Κλόκοβας στην Ιόνια Οδό, καθώς στο τέλος Μαρτίου η εκσκαφή στο μέτωπο εισόδου προσέγγιζε τα 880 μέτρα, ενώ αντίστοιχα αυτή του μετώπου εξόδου ξεπερνούσε τα 1.300 μέτρα, δηλαδή συνολικά 2.180 μέτρα και πρόοδος 76%. Υπολογίζεται ότι αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτα και συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί, η πλήρης διάνοιξη θα επιτευχθεί μέσα στο καλοκαίρι, πολύ νωρίτερα από όσο είχε προβλεφθεί. Σήμερα, η διάνοιξη της σήραγγας Κλόκοβας με συνολικό μήκος 2.854 μέτρα, είναι το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της Ιόνιας Οδού.
Το συνολικό μήκος του άξονα της Ιόνιας Οδού είναι περίπου 196 χιλιόμετρα, ενώ περιλαμβάνει και τις παρακάμψεις Αγρινίου και Άρτας. Πέραν των 196 χλμ. νέου αυτοκινητοδρόμου, θα κατασκευαστούν ανάμεσα σε άλλα: 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω διαβάσεις. Από τις 4 συνολικά σήραγγες, η διάνοιξη των 3 έχει ήδη ολοκληρωθεί (Μακύνειας, Καλυδώνας, Αμπελιάς), ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η εκσκαφή της μεγαλύτερης σήραγγας (Κλόκοβας) με συνολικό μήκος 2.854 μέτρα, η διάνοιξη της οποίας πραγματοποιείται ταυτόχρονα και από τα δύο μέτωπα. Στο τέλος Ιανουαρίου η εκσκαφή στο μέτωπο εισόδου προσέγγιζε τα 650 μέτρα, ενώ αντίστοιχα αυτή του μετώπου εξόδου ξεπερνούσε τα 990 μέτρα.
Αυτοκινητόδρομος Ε65
Τον Μάρτιο του 2017, εκτίμησε ότι θα ολοκληρωθεί το υπό κατασκευή τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 Ξυνιάδα-Τρίκαλα ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, ο οποίος επισκέφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα την περιοχή συνοδευόμενος υπηρεσιακούς παράγοντες.
Όπως ανέφερε, με το μνημόνιο συναντίληψης που υπεγράφη ο ορίζοντας παράδοσης του έργου έχει «κλειδώσει», με τις εργασίες να προχωρούν με ταχείς ρυθμούς. Χαρακτήρισε εθνικό στόχο την ολοκλήρωση όχι μόνο του Ε65 αλλά και όλων των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων, καθώς σε άλλη περίπτωση οι ποινικές ρήτρες που θα κληθεί να πληρώσει η χώρα «που η ελληνική οικονομία και οι Έλληνες πολίτες δεν μπορούν να αντέξουν».
Παράλληλα, όπως ανέφερε, δεν ξεχνιέται το νότιο κομμάτι από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα που ήδη έχει προενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και συνεχίζεται η αλληλογραφία με την Ε.Ε. προκειμένου το υπουργείο να πάρει μέσα στη χρονιά το «πράσινο» φως από τις Βρυξέλλες και με τη σειρά της να ανάψει το «πράσινο» φως στον παραχωρησιούχο, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες και σε αυτό το τμήμα.
Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του νότιου τμήματος η εκτίμηση είναι ότι θα χρειαστούν περίπου τρία χρόνια μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα και εφόσον τα παραπάνω χρονικά περιθώρια είναι ορθά, τότε στις αρχές του 2020 ο Ε65 θα ξεκινά από τη Λαμία και θα σταματά στα Τρίκαλα.