Τί είναι ο σχολικός εκφοβισμός; – Της Αναστασίας Νανά

Ο σχολικός εκφοβισμός, το bulling όπως είναι ευρέως γνωστό, είναι μία επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνεται σκόπιμα, απρόκλητα και επαναλαμβανόμενα, στο σχολείο.

Στόχος αυτής της συμπεριφοράς είναι να προκαλέσει στο άτομο που τη δέχεται σωματικό και ψυχικό πόνο. Στον εκφοβισμό πάντα παρατηρούμε ότι υπάρχει μια διαφορά δύναμης ανάμεσα στο θύμα και το θύτη. Αυτή η επιθετική συμπεριφορά εκδηλώνεται σωματικά με χτυπήματα, σπρωξίματα κλπ, λεκτικά με κοροϊδία, σεξουαλικά σχόλια κλπ, κοινωνικά με διάδοση φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, απομόνωση από την ομάδα κλπ. και ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου.

Οι λόγοι που εκφοβίζει κάποιος ποικίλλουν. Μπορεί, να έχει υποστεί εκφοβισμό ο ίδιος κι έτσι να εκφράζει το θυμό του, να αισθάνεται ότι έχει δύναμη και εξουσία με αυτόν τον τρόπο, να νιώθει σημαντικός και ίσως ακόμη να αναζητά προσοχή.

Όλα τα παιδιά μπορεί να διαδραματίσουν τον ρόλο του θύτη ή του θύματος όταν υπάρξουν οι «κατάλληλες» συνθήκες ωστόσο υπάρχει μια γενική εικόνα για τα χαρακτηριστικά που συνήθως συναντάμε στην κατηγορία του θύτη ή του θύματος. Τις περισσότερες φορές  τα θύματα είναι σχετικά μικρόσωμα, ντροπαλά και ευαίσθητα παιδιά με χαμηλή αυτοπεποίθηση ή με κάποια ιδιαιτερότητα ενώ οι θύτες δείχνουν έντονη αυτοπεποίθηση, δεν πειθαρχούν σε κανόνες, θέλουν να επιβάλλονται στους γύρω τους, θυμώνουν εύκολα, εξαιρούν παιδιά από την παρέα και υιοθετούν το ρόλο του αρχηγού.

bullying1

 

Οι λόγοι που εκφοβίζει κάποιος ποικίλλουν. Μπορεί, να έχει υποστεί εκφοβισμό ο ίδιος κι έτσι να εκφράζει το θυμό του, να αισθάνεται ότι έχει δύναμη και εξουσία με αυτόν τον τρόπο, να νιώθει σημαντικός και ίσως ακόμη να αναζητά προσοχή. Πολύ συνειδητά επιλέγει τα θύματα του καθώς του είναι εύκολο να κατανοήσει ποιοι νιώθουν ή είναι πιο αδύναμοι. Το κύριο πρόβλημα στην εκδήλωση του εκφοβισμού δεν είναι ο χαρακτήρας του θύματος αλλά ο ίδιος ο θύτης που νιώθει φόβο, ζήλεια, θυμό, ανασφάλεια. Η άμυνα του θύματος απέναντι σε συμπεριφορές εκφοβισμού θα πρέπει να είναι η αυτοπεποίθηση και η αποδοχή του εαυτού του. Πάντα είναι καλό να υπενθυμίζουμε σε αυτούς που δέχονται εκφοβισμό ότι δεν φταίνε οι ίδιοι για αυτό που τους συμβαίνει και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση να ανταποδώσουν την επιθετική συμπεριφορά.

 

Πηγή:

Σχολική βία, Ελένη Δ. Τρίγκα-Μερτίκα, εκδοσεις Γρηγόρη, Αθήνα 2014


Η Αναστασία Νανά γεννήθηκε και κατοικεί στην Καστοριά. Αποφοίτησε από το τμήμα Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εκπαιδευτεί στη Γνωστική- Συμπεριφορική θεραπεία και αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί το μεταπτυχιακό της στον τομέα της Σχολικής Ψυχολογίας.

Εργάζεται στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς παρέχοντας συμβουλευτική στήριξη και πραγματοποιώντας προγράμματα πρόληψης και ευαισθητοποίησης, όπως και το 2014, στη Διέυθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς (ΕΠΑΛ). Επίσης έχει εργαστεί ως ιδιωτική παράλληλη στήριξη σε Δημοτικά σχολεία των νομών Καστοριάς και Θεσσαλονικής.

Υπήρξε εθελόντρια στο Χαμόγελο του Παιδιού και πιο συγκεκριμένα στο Παιδογκολογικό Τμήμα του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου Θεσσαλονικής και στην Εταιρεία Προστασίας Ατόμων με Αυτισμό Δ.Α.Δ Ν. Καστοριάς.

Αντικείμενα εργασίας της αποτελούν η συμβουλευτικη και η ψυχοθεραπεία παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και η ειδική αγωγή.

 

Στοιχεία επικοινωνίας:
Τηλέφωνο: 698 78 95 117
e-mail: anastasianana@gmail.com

 

 

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *