«Stop Bullying» – Το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας για τη μάστιγα της εποχής

6 Μαρτίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, ή Παγκόσμια Ημέρα κατά του Bullying, όπως είναι ευρέως γνωστή… 

Τι είναι το bullying;

Bullying είναι κάθε είδος βίας, απειλής, περιθωριοποίησης ή εξαναγκασμού που ασκείται σε κάποιον με σκοπό τον εκφοβισμό, τη μείωσή της υπόστασης του καθώς και της ανάδειξης της «κυριαρχίας» εκείνου που χρησιμοποιεί τέτοιου είδους βίαιες συμπεριφορές έναντι εκείνου που γίνεται ο αποδέκτης τους.

 

Το bullying μπορεί να το υποστεί κάποιος είτε μεμονωμένες φορές στη ζωή του, είτε κατ’ επανάληψη. Μπορεί να αφορά αποκλειστικά και μόνο την εκδήλωση λεκτικής βίας, ή ακόμη και το συνδυασμό της και με σωματική βία, ή με cyberbullying, δηλαδή με το bullying που εκδηλώνεται online στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κυρίως μέσω της χρήσης προσβλητικών videos και φωτογραφιών σε συνδυασμό με υβριστικό λεκτικό περιεχόμενο.

Σε κάθε περίπτωση πάντως αφορά αναίτια ανάρμοστες επιθετικές συμπεριφορές που ασκούνται συνήθως σε άτομα που μπορεί να ξεχωρίζουν από το σύνολο. Ο λόγος για τον οποίο διαφέρουν μπορεί να έχει να κάνει με τη διαφορετική εθνικότητα, την κουλτούρα, τη φυλή, το φύλο, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, τις πολιτικές πεποιθήσεις, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την κοινωνική τάξη, την εξωτερική εμφάνιση, την συνολική προσωπικότητα, τη φήμη, τη δύναμη, το ταλέντο, τις ξεχωριστές ικανότητες κτλ. Το bullying μπορεί να εκδηλωθεί σε όλα τα κοινωνικά περιβάλλοντα όπως το σχολικό, το ακαδημαϊκό, το επαγγελματικό κ.ά.

Ωστόσο το σχολικό bullying, ή σχολικός εκφοβισμός, είναι το πλέον σύνηθες, και -ίσως- το πιο σοβαρό είδος bullying καθώς πραγματοποιείται σε μικρές -«τρυφερές»- ηλικίες, όταν ακόμη τα παιδιά/ έφηβοι ακόμη «πλάθουν» την προσωπικότητά τους και το να βρεθούν στο ρόλο του «θύτη» ή του «θύματος» μπορεί να αποβεί μοιραίο για τη μετέπειτα εξέλιξης και πορείας τους ως άνθρωποι.

Για να καταλάβεις καλύτερα την «έκταση» του προβλήματος αξίζεις να δεις στην ακόλουθη λίστα τα στατιστικά δεδομένα του NCES (National Center for Education Statistics):

  • Οι περισσότερες συμπεριφορές bullying εκδηλώνονται στο Γυμνάσιο από ότι στο Λύκειο.
  • Το συναισθηματικό bullying είναι το πλέον σύνηθες, με τις σπρωξιές και τις τρικλοποδιές να έρχονται στη δεύτερη θέση.
  • Τα αγόρια είναι λιγότερο πιθανόν να αναφέρουν περιστατικά bullying από ότι τα κορίτσια.
  • Το Cyberbullying εκδηλώνεται περισσότερο στις μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου από ότι στις μικρότερες.
  • Συνήθως τα κορίτσια ασκούν bullying σε ομάδες ενώ τα αγόρια -κυρίως- μεμονωμένα.
  • Τα περισσότερα κρούσματα σχολικού bullying εκδηλώνονται στο σχολείο εντός της τάξης, λιγότερα εντός των εγκαταστάσεων του σχολείου και ακόμη λιγότερα μέσα στα σχολικά λεωφορεία.
  • Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές αντιλαμβάνονται μονάχα 1 στα 25 περιστατικά bullying που μπορεί να εκδηλωθούν στο χώρο του σχολείου.
  • Ένα μέσο επεισόδιο bullying διαρκεί 37 δευτερόλεπτα.
  • Τα θύματα του bullying μπορεί να εκδηλώσουν ένα ευρύ φάσμα αντιδράσεων στον εκφοβισμό τον οποίο δέχονται, τόσο κατά τη χρονική περίοδο στην οποία τον υπόκεινται, όσο και μεταγενέστερα, όπως:
  1. Χαμηλή αυτοεκτίμηση
  2. Δυσκολία στο να εμπιστευθούν άλλους ανθρώπους
  3. Έλλειψη αυτοπεποίθησης
  4. Επιθετικότητα
  5. Δυσκολία χειρισμού του θυμού τους
  6. Δυσκολία χειρισμού του άγχους τους
  7. Τάσεις απομόνωσης
  8. Αυτοκαταστροφικές τάσεις
  9. Τικ
  10. Εκδικητικές τάσεις
  11. Κατάθλιψη
  12. Ηττοπάθεια
  13. Χαμηλές αποδόσεις
  14. Διατροφικές διαταραχές
  15. Επιρρεπείς σε ψυχικές παθήσεις

Το ζήτημα που, προφανώς, τίθεται, είναι το τι μπορεί να κάνει ο καθένας μεμονωμένα ώστε να συνδράμει στην επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος. Προφανώς δεν είσαι παιδί, και μπορεί να μην είσαι ακόμη γονιός, αλλά στο περιβάλλον σου, δεν γίνεται να μην υπάρχουν παιδιά, ή να μην υπάρξουν -έστω- μελλοντικά, επομένως πρέπει να γνωρίζεις από τώρα τα πάντα για το θέμα, να αναγνωρίζεις τέτοια περιστατικά όταν εκδηλώνονται, να κάνεις σαφή την αντίθεσή σου απέναντί τους, και να προσφέρεις -προτού καν υπάρξει η ανάγκη- την κατάλληλη καθοδήγηση και παιδεία ώστε να μην βρεθούν κι άλλα παιδιά στη θέση του θύτη ή του θύματος.

 

neolaia.gr

 

Το μήνυμα του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, για την «Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού»:

Η 6η Μαρτίου καθιερώθηκε ως πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού με στόχο την πρόληψη του φαινομένου, την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την υιοθέτηση ενός κώδικα μη βίαιης επικοινωνίας και επίλυσης των προβλημάτων στις διαπροσωπικές, ενδοσχολικές και κοινωνικές σχέσεις. Ένα ασφαλές και δημοκρατικό σχολείο αποτελεί δείκτη πολιτισμού, προόδου και αλληλεγγύης. Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να ζουν σε ειρηνικό και ασφαλές περιβάλλον, να μην αισθάνονται κάθε είδους απειλή.

Στα πλαίσια αυτής της πρόκλησης-πρόσκλησης το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων εκπονεί εκπαιδευτικά προγράμματα, βιωματικές δράσεις που στοχεύουν τόσο στην ειρηνική επίλυση των διαφορών, στην αλληλοκατανόηση, στην αποδοχή του άλλου, του διαφορετικού, στην εξάλειψη των προκαταλήψεων , της ρητορικής του μίσους, της ξενοφοβίας, του ρατσισμού όσο και στην αντιμετώπιση των φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού μέσα από την ανάληψη θετικών συλλογικών δράσεων από τη σχολική κοινότητα

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις αιτίες όσο και τις συνέπειες της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και στη μαθησιακή του πορεία, καθώς επίσης και την αναγκαιότητα της έγκαιρης πρόληψης του φαινομένου, έχει υιοθετήσει μια κεντρική-εθνική πολιτική ενημέρωσης, κατάρτισης και παρέμβασης με ομάδες-στόχους τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τη κοινωνία. Έως σήμερα, περίπου 12.000 εκπαιδευτικοί σε όλη την επικράτεια επιμορφώθηκαν στη διαχείριση και αντιμετώπιση των περιστατικών Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού, εκπονήθηκε ένα πλήρες, επιστημονικά έγκυρο και επικαιροποιημένο υλικό για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, το οποίο είναι προσβάσιμο από κάθε ενδιαφερόμενο, και υλοποιήθηκαν πολλές δράσεις και εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης στα σχολεία της χώρας μας.

Σήμερα, η ελληνική κοινωνία και τα σχολεία μας καλούνται να ανταποκριθούν στις σύγχρονες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές προκλήσεις. Οι μαθητές μας και η εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της καλείται να πραγματώσει τις ανθρωπιστικές αξίες, να προστατεύσει τα δικαιώματα των παιδιών και να καλλιεργήσει το δημοκρατικό φρόνημα . Προς αυτή ακριβώς την κατεύθυνση, το Υπουργείο Παιδείας παρεμβαίνει για την πρόληψη κάθε μορφής Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού, μέσα από την τεκμηριωμένη γνώση, την επιστημονική καθοδήγηση και την επέκταση των δράσεων επιμόρφωσης και ευαισθητοποίησης.

Στόχος μας είναι η κινητοποίηση, η συνεργασία και η εμπλοκή όλων των θεσμικών φορέων και των πολιτών στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου για ένα ασφαλές, ειρηνικό και δημοκρατικό σχολείο.

Ο Υπουργός Παιδείας,

Έρευνας και Θρησκευμάτων

Νίκος Φίλης

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *