Πλήθος κόσμου στη Ροτόντα μετά από 40 χρόνια

Με αφορμή την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης και αναστήλωσης του, εγγεγραμμένου στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, μνημείου, εκατοντάδες Θεσσαλονικείς έσπευσαν να το θαυμάσουν από κοντά απαλλαγμένο από τις σκαλωσιές του σε μια εκδήλωση που είχε έντονα θρησκευτικό χαρακτήρα.

Πλήθος κόσμος συνέρευσε χθες, Παρασκευή, στη Ροτόντα Θεσσαλονίκης, στην εκδήλωση που σηματοδότησε την «παράδοση» του ιστορικού μνημείου στο κοινό μετά από 40 χρόνια.

Ακούστηκαν ύμνοι των Χριστουγέννων από την Ανατολή και τη Δύση, από το Σωματείο Ιεροψαλτών «Ιωάννης ο Δαμασκηνός», τη Χορωδία «Γιάννης Μάντακας» του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, αλλά και τη Ρωσική Ανδρική Χορωδία «Μπλαγκοζβόνιτσα» που ήρθε ειδικά από την Μόσχα, με προσφορά του Γενικού Προξενείου της Ρωσικής Ομοσπονδίας.

Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως διχάζει η τοποθέτηση σταυρού σε ένα μνημείο που στο παρελθόν είχε … χίλιες χρήσεις

Διχάζει, ωστόσο, η πρόθεση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης να τοποθετήσει σταυρό πάνω στο μνημείο ακόμα και εντός των κύκλων της ίδιας της Εφορείας. Μένει ωστόσο… θολό το πότε ακριβώς και πού θα τοποθετηθεί ο σταυρός. Εκτιμάται ότι η καθυστέρηση είναι σκόπιμη, ώστε να μετριαστούν οι αντιδράσεις.

Από μαυσωλείο του Γαλέριου ως χριστιανικός ναός του Αγίου Γεωργίου

H Ροτόντα είναι κτίσμα το οποίο προοριζόταν για μαυσωλείο του Καίσαρα Γαλέριου. Πρόκειται για θολωτό στρογγυλό κτίσμα του 4ου αιώνα, όμοιο με το Πάνθεον στη Ρώμη. Ωστόσο, εξαιτίας του θανάτου του Γαλέριου το 311 μ.Χ., η Ροτόντα ως λέξη έμεινε κενή χωρίς χρήση. Αργότερα χρησιμοποιήθηκε με διαφορετική λειτουργία από λαούς της εγγύς ανατολής.

Στα τέλη του 4ου αιώνα, την εποχή του Θεοδόσιου Α΄ και αφότου στη Θεσσαλονίκη είχε επικρατήσει ο Χριστιανισμός, η Ροτόντα μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό των Ασωμάτων Δυνάμεων ή Αρχαγγέλων και τότε έγιναν στο μνημείο ορισμένες μετασκευές, που ήταν αναγκαίες για τη νέα λατρεία.

 

 Οι αγιογραφίες της Ροτόντας είναι από τις αρχές του 5ου αιώνα, διότι όλοι οι εικονιζόμενοι άγιοι μαρτύρησαν μέχρι της εποχής του Διοκλητιανού και του Μαξιμιανού. Οι αγιογραφίες διασώζονται σήμερα μόνο κάτω από τον θόλο, ενώ οι υπόλοιπες καταστράφηκαν όταν ο ναός μεταβλήθηκε από τους Τούρκους και συγκεκριμένα από τον Σεΐχη Σουλεϊμάν Χορτατζή Εφέντη το 1590 σε μωαμεθανικό τέμενος. Τότε έγινε και η προσθήκη του μιναρέ.

Έξω από το νότιο πρόπυλο του μνημείου έχει εντοπιστεί η βάση του μαρμάρινου μονολιθικού άμβωνα, ο οποίος σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο της Κωνσταντινούπολης.

Ροτόντα ονομάστηκε από το κυκλικό της σχήμα, ενώ το όνομα Άγιος Γεώργιος πήρε από το γειτονικό ομώνυμο εκκλησάκι.

Νέο κεφάλαιο για την πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης

Η παράδοση της στο κοινό, είναι εξέχουσας σημασίας, καθώς ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης και ολοκληρώνει την ανάδειξη του ευρύτερου αρχαιολογικού άξονα στο κέντρο της πόλης με τo ανακτορικό συγκρότημα και την αψίδα του Γαλερίου.

Παρών στην εκδήλωση ήταν μεταξύ άλλων ο δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Μπουτάρης και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος.

 

 

 

thetoc.gr

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο:

Comments

comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *