Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η ενδιαφέρουσα περιήγηση στο Ιστορικό Κέντρο από τον Προοδευτικό Σύλλογο
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Κυριακής η περιήγηση στο Ιστορικό Κέντρο της Καστοριάς που διοργάνωσε ο Προοδευτικός Σύλλογος.
Πλήθος κόσμου ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα των μελών του Δ.Σ. και απόλαυσε 2μιση γεμάτες ώρες ξενάγησης σε κάποια από τα πιο εντυπωσιακά και ενδιαφέροντα σημεία της περιοχής.
Η δωρεάν επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο της πόλης μας, ενθουσίασε τους παρευρισκόμενους, πολλοί από τους οποίους έβλεπαν για πρώτη φορά τους Βυζαντινούς θησαυρούς που εκτίθενται.
Η συνέχεια περιελάμβανε μία λεπτομερή ξενάγηση στον Ιερό Ναό Παναγίας Κουμπελίδικης, στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου του Κασνίτση και μία επίσκεψη στο Ναό Ταξιάρχη Μητροπόλεως.
Δείτε εδώ φωτογραφίες από την όμορφη περιήγηση του Προοδευτικού Συλλόγου Καστοριάς
Μία όμορφη πρωτοβουλία του Προοδευτικού Συλλόγου που «αγκάλιασαν» αρκετοί συμπολίτες μας, αποδεικνύοντας της ανάγκη για αντίστοιχες διοργανώσεις που μας φέρνουν πιο κοντά στην πόλη και την πλούσια κληρονομιά της!
Μ.Γ.
Βασικές πληροφορίες για τους Ιερούς Ναούς που είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν όσοι ακολούθησαν την περιήγηση του Προοδευτικού Συλλόγου, όπως αναγράφονται στη wikipedia:
Παναγία Κουμπελίδικη
Πολλές απόψεις υπάρχουν για την παλαιότητα του ναού. Παρόλο πού όλες οι προσπάθειες χρονολόγησης μέχρι σήμερα απέτυχαν, επιτεύχθηκε η οριοθέτηση ενός χρονικού πλαισίου, μέσα στο οποίο κατασκευάστηκε ο ναός, ο οποίος με βάση αυτό το χρονικό πλαίσιο τοποθετείται ανάμεσα στον 9ο και 11ο αιώνα.
Κατά μία άποψη, η «Παναγία Σκουταριώτισσα«, γνωστή ως Κουμπελίδικη, κτίστηκε στο πρώτο ήμισυ του 10ου αι. (1020-1025) κατά την επικρατέστερη άποψη (Krautheiemer, Wharto-Epstein)[1] που βασίζεται στο ιστορικό γεγονός της λήξης των επιχειρήσεων (1019) για την εκδίωξη των Βουλγάρων από τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Βασίλειο Β΄ Βουλγαροκτόνο.[2] και είναι ο παλαιότερoς βυζαντινός ναός μετά τον Άγιο Στέφανο στην πόλη της Καστοριάς. Είναι η μοναδική εκκλησία της Καστοριάς με τρούλο και η μοναδική με την απεικόνιση της Αγίας Τριάδας.
Ο ναός, ανήκει στην κατηγορία των τρίκοχων ναών και βρίσκεται στην ακρόπολη της Καστοριάς, εντός των Ιουστινιάνειων Τειχών, ενώ είναι ο μοναδικός στην πόλη που διαθέτει τρούλο, από τον οποίο πήρε και το όνομά του (από την τουρκική λέξη kubbe, που σημαίνει τρούλος)[3].
Ο αρχικός εσωτερικός διάκοσμος, χρονολογείται στην περίοδο 1260-1280. Έπειτα, ακολούθησαν δύο ακόμα στρώματα τοιχογράφησης, ένα τον 15ο και ένα τον 17ο αιώνα. Οι εξωτερικές τοιχογραφίες τοποθετούνται στο 1496.
Στην καμάρα του εσωνάρθηκα συναντάμε το πιο αξιοσημείωτο και σπάνιο κομμάτι της τοιχογράφησης, την απεικόνιση της Αγίας Τριάδας, με τον Παλαιό των Ημερών να φέρει στους κόλπους του το Χριστό Παντοκράτορα, ο οποίος βαστάει τη δόξα με το περιστέρι, που συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα.
Στην τοιχογραφία αυτή, αποτυπώνεται το δόγμα της Καθολικής Εκκλησίας, που θέλει το Άγιο Πνεύμα να εκπορεύεται ‘’εκ Πατρός και Υιού‘’, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο αγιογράφος ήταν άμεσα συνδεδεμένος με τη Δυτική Εκκλησία, καθώς και βαθιά επηρεασμένος από αυτή. Το 1940, ο ναός έπεσε θύμα βομβαρδισμού των Ιταλικών δυνάμεων με αποτέλεσμα την καταστροφή του τρούλου, αναστήλωση του οποίου έγινε το 1949.
Άγιος Νικόλαος του Κασνίτση
Στο ιστορικό κέντρο της πόλης δεσπόζει ο ναός του Αγίου Νικολάου του Κασνίτση. Χτισμένος στα τέλη του 12ου αιώνα, ο ναός, ανήκει στην κατηγορία των μονόχωρων δρομικών ναών με νάρθηκα, ενώ αποτελεί έναν από τους τελευταίους βυζαντινούς ναούς της Καστοριάς.
Ο ναός, χτίστηκε με τη χρηματοδότηση του μάγιστρου Νικηφόρου Κασνίτση, όπως μαρτυρείται από τοιχογραφία της ανατολικής πλευράς του νάρθηκα, όπου απεικονίζεται ο μάγιστρος Κασνίτσης καθώς και η σύζυγός του Άννα να προσφέρουν πρόπλασμα του ναού στον Άγιο Νικόλαο.
Στον ναό, παρατηρούνται 3 στρώματα τοιχογράφησης, του 12ου, του 14ου και του 15ου αιώνα αντίστοιχα. Μέρος της τοιχογράφησης αποτελεί και η απεικόνιση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στον δυτικό τοίχο του ναού. Το παράξενο στη συγκεκριμένη παράσταση είναι η φορά του κεφαλιού της Θεοτόκου. Κατά κανόνα, στην παράσταση της Κοιμήσεως, το κεφάλι της Θεοτόκου έχει φορά προς τα αριστερά, πράγμα που δεν ισχύει εδώ, μιας και το κεφάλι κείτεται στα δεξιά. Ωστόσο, ο λόγος για τον οποίο ο αγιογράφος προέβη στη συγκεκριμένη κίνηση παραμένει άγνωστος.
Ο μεταγενέσερος, 14ου αι., Ναός του Αγίου Νικολάου του Ορφανού στη Θεσσαλονίκη έχει πολλά κοινά στοιχεία και ως προς την εξωτερική και ως προς την εσωτερική του όψη (μονόχωρος με ιδιαίτερα πλούσιο τοιχοχογραφικό διάκοσμο-ολοκληρωτική επικάλυψη με εικόνες)
Ταξιάρχης Μητροπόλεως
Μια ακόμα τρίκλιτη βασιλική με νάρθηκα, είναι η Βασιλική του Ταξιάρχη Μητροπόλεως, η οποία έχει χτιστεί πάνω στα θεμέλια παλαιοχριστιανικού ναού. Επίσης, εντός του ναού, υπάρχουν κίονες του παλαιοχριστιανικού ναού σε δεύτερη χρήση. Ο Ναός χτίστηκε και τοιχογραφήθηκε πρώτη φορά κατά τον 10ο αιώνα, ενώ ακολούθησε ένα δεύτερο στρώμα τοιχογράφησης τον 14ο αιώνα. Οι επιγραφές, οι χαράξεις και οι τοιχογραφίες στην εξωτερική πλευρά του νότιου τοίχου μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο ναός ήταν κοιμητηριακός και χρησίμευε για την ταφή ευγενών και προυχόντων.
Στον ανατολικό τοίχο, υπάρχουν 4 κόγχες, 2 στο Βόρειο, 1 στο κεντρικό (κόγχη του Ιερού) και 1 στο Νότιο κλίτος. Ωστόσο μόνο η κόγχη του ιερού διακρίνεται εξωτερικά, καθώς οι άλλες είναι εγγεγραμμένες στο πάχος του τοίχου. Στην κόγχη του Νότιου κλίτους, απεικονίζεται σε πολύ καλή κατάσταση, παρά το γεγονός ότι η τοιχογραφία ανήκει στο 1ο στρώμα, ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, ενώ στην κόγχη του Ιερού, κάτω από την Πλατυτέρα των Ουρανών, σώζεται μία μοναδική παράσταση, η παράσταση του Μελισμού, δηλαδή της Θείας Κοινωνίας, του σώματος και του αίματος του Ιησού. Στο εξωτερικό του Δυτικού τοίχου του ναού έχουμε παράσταση των κτητόρων, που προσφέρουν πρόπλασμα του ναού στον αρχάγγελο . Τέλος, στον νάρθηκα του ναού υπάρχει ο τάφος του μακεδονομάχου Παύλου Μελά και της συζύγου του, Ναταλίας Δραγούμη.